Sabtu, 13 Mei 2017

Lesen oh Lesen : Marathon 6 hari kelas memandu...(Part 2)

Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera kepada para pembaca,

Minggu lepas aku post tentang coretan marathon kelas memandu bahagian pertama. Hari ini aku nak sambung balik cerita ni....

24 April 2017
Hari itu merupakan cuti umum sempena pertabalan SPB Yang Di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V. Pada hari-hari awal kelas, aku ada tanya ada atau tidak pada kelas pada hari tersebut pasal takut-takut hari tersebut cuti umum. Ini sebab masa jadual itu disusun, tak tahu pulak akan ada cuti umum sempena pertabalan tersebut. Aku pun agak skeptikal sikit tapi pada hari itu jugak aku pergi ke sekolah memandu tersebut.

Sampai saja di sekolah memandu, macam sesuatu yang tak kena, tak ramai orang di pusat tersebut ditambah dengan penutupan kantin. Bila dah telefon dengan tutor, rupa-rupanya memang sah ditutup kerana cuti umum. Penat sudah bersiap dari rumah lepas kena balik cepat la....

25 April 2017
Hari itu barulah belajar pasal naik bukit dan buat tanjakan. Ada yang mungkin tanya, apa mendenya tanjakan tu? Tanjakan tu lebih kurang macam satu anak tangga ada naik turun sekali. Dalam kes ni, aku kena cuba bawak kereta dalam fasa ni:

  1. Naik tayar depan ke atas tanjakan tapi pastikan jangan terlanggar tiang yang diletakkan di garisan kuning. Kalau terlanggar, memang gagal habis. Kemudian bunyikan hon...
  2. Keluar dari kereta dan letakkan tiang di tepi dan pandu depan sampai kereta betul-betul di atas tanjakan.....
  3. Turunkan kereta dari tanjakan. Kedua-dua sekali....Kemudian, keluar dari kereta dan letakkan tiang di atas garisan merah pulak.
  4. Undur kereta sampai tayar belakang naik atas tanjakan dan berhenti. Bunyikan hon lepas tu....
Dan itu saja bagi tanjakan. Kalau naik bukit pulak, gunakan kuasa yang cukup sampailah atas bukit. Tapi pastikan tayar depan di atas garisan kuning iaitu, paling kurang, tingkap depan selari dengan tiang hitam putih. Kalau terlebih atau terkurang, memang sudah gagal ujian di peringkat tersebut.\


Selepas pembelajaran kedua-dua tersebut, maka lengkap sudah pembelajaran memandu di dalam litar. Sekarang, kena practice pula. Basically aku memang macam seronok macam dapat practice seorang untuk improve kemahiran memandu. Tapi aku tak tau pulak kena macam ikut susunan...haiyaaa....

27 April 2017
Sepatutnya hari itu merupakan hari terakhir kelas memandu tapi pasal cuti umum 24 April masa tu, kena adakan kelas gantilah jawabnya. Ok, sebahagian besar masa aku pada hari itu hanya dihabiskan di dalam litar. Tetapi pada pukul 3.30 petang, akhirnya dapat jugak ada latihan di jalan raya. Unfortunately, there is also some shortcomings that need to improve it.

Aku memang dah ok sikit kalau jalan straight. Dalam pada itu, ada jugak silapnya seperti masa di bulatan rasa macam terlalu dekat sangat jarak kereta. Sebenarnya aku cuba nak elakkan terlalu hampir dengan kereta tapi tutor tegur aku....punahhhh.
Terjumpa kawan sekelas aku, Farhanis!!

Mau tunggu berapa lama ni......

Tengah menunggu giliran...

29 April 2017
Ini merupakan hari terakhir kelas memandu sebelum ujian QTI dan JPJ. Pada petang hari sebelumnya, Uncle Sujend ada menelefon aku untuk maklumkan tentang hari kelas ganti 24 April. Atas sebab nak habiskan kelas secepat mungkin, aku terima untuk menghadiri kelas itu. Masa tu jugak tutor sudah pun tetapkan jadual untuk aku.
Suasana pagi.....

Pada hari kelas yang diadakan waktu pagi, tutor mulakan kelas tersebut dengan nenyuruh aku untuk membuat Rutin Sebelum Memandu (RSM). Ni pasal nanti senang nanti mau ujian. Lepas itu pulak, aku kena buat Rutin Pemeriksaan Kenderaan (RPK). Satu benda yang tutor tegur aku ialah cara aku bercakap pasal setiap bahagian kereta. Kadang-kadang aku tergagap sedikit untuk menyebut setiap bahagian kereta, sepatutnya secara spontan saja. Sebabnya, masa untuk buat RPK ni terhad. Lambat sikit, memang nahasla sebab masa berjalan.

Jadi, tutor tersebut mahu aku practice RPK sementara beliau tiada kerana sedang sibuk untuk mengajar bakal-bakal pemandu yang lain. Aku pun practice la RPK sampai lancar dan spontan..Penat wooo mulut nak menyebut RPK bagi setiap bahagian kereta. Nak tahu berapa kali aku practice? 7 KALI DAAA!!! Ingat best sangat penat mulut untuk practice......Pada masa yang sama jugak aku bertemu kenalan baru yang juga sama umur dengan aku dan dia ada bersekolah asrama di Bentong....lupa lak namanya..(nanti aku update dari semasa ke semasa).

Sebahagian besar masa kelas tersebut dihabiskan di RPK dan RSM sampailah pukul 11,45 pagi. Seterusnya, tutor Giri pun suruh aku practice dalam litar. Tak perlu lagi aku sebut setiap satu....semua sudahpun dipelajari pada hari yang sudah-sudah....cuma satu benda yang sikit lucu iaitu masa aku nak masuk simpang sebelum membuat ujian pusingan tiga penjuru. Aku nak pusing masuk ke kiri tapi tak semena-mena terkena divider tepi...itu yang tutor tegur aku tadi......

Semakin hampir ke pukul 1.00 petang, sepatunya aku keluar untuk membuat latihan pemanduan di atas jalan raya tapi terpaksa dibatalkan sebab jalan masuk sedang dibaiki. Hati kecil aku memang ada sedikit hampa....tapi tutor sempat kata yang di dalam litarlahn ujian di jalan raya cuma bezanya ialah kelajuan sahaja. Yang penting banyakkan latihan, tu je.

Habis latihan tu, abah hantar aku balik la time tu....
Tiang tumbang lak.......

Secara overall, aku banyak belajar sepanjang marathon kelas memandu ni. Sekarang, la ni tinggal ujian QTI dan Ujian JPJ saja....memandu ni sebenarnya senang saja tapi kena ingat rule asas jalan raya.... itu je. Apapun sekian saja coretan kali ini........wassalam...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan